Titia Free over Deskundig redeneren in de Verklarende Analyse

Hoe werkt deskundig redeneren in een Gedeelde Verklarende Analyse? Malou van Hintum gaat in gesprek met Titia Free, Orthopedagoog Generalist.

Deze video is een productie van de Beweging van 0 en is gemaakt voor jeugdhulpprofessionals, onderwijsinstellingen, gemeenten, beleidsmakers, bestuurders en andere geïnteresseerden.


00:00 Intro

00:24 Wat is een gedeelde verklarende analyse?

01:50 Heb je bij deskundig redeneren een gelijkwaardige relatie met ouders en kinderen?

03:20 Wanneer weet je dat je het weet?

03:59 Wat is de rol van de omgeving?

04:34 Praktijkvoorbeeld ‘Ik vind het niet leuk op school’

06:16 Is deskundig redeneren een soort puzzelen?

06:53 Is er altijd professionele hulp nodig na een verklarende analyse?

07:46 Hoe heb jij geleerd deskundig te redeneren?

11:40 Is er bij deskundig redeneren ruimte voor intuïtie?

14:33 Voorwaarden voor deskundig redeneren

16:18 Hoe werkt deskundig redeneren in samenwerking tussen professionals?

16:59 Hoe kun je elkaar enthousiasmeren?

17:58 Niet weten is oké

 

Met dank aan Titia Free, Hilde Tempel, Ellen Loykens, Bram Orobio de Castro, Peter Dijkshoorn, Laura Geesing en Malou van Hintum

Productie & regie: Martijn van Dam

Beeld & geluid: Tames Media

 

Deze video is gesponsord door het Fonds Welzijnswerk. Wil je ook sponsor worden? Laat het ons weten via info@bewegingvannul.nl

Ga voor ambitieuze jeugdhulp en volg @Bewegingvannul op LinkedIn