#Leren van het verleden

Voor en met alle kinderen in gesloten jeugdzorg die tot voor kort bij Zikos (Zeer Intensieve Kortdurende Observatie en Stabilisatie) verbleven wordt een nieuwe Gedeelde Verklarende Analyse gemaakt. Die is natuurlijk in de eerste plaats bedoeld om te zorgen dat zij nu de grootste kans hebben om werkelijk best passende zorg te krijgen. We kunnen deze analyse echter ook gebruiken om voor de hele groep te kijken welke rode draden we vinden in de voortrajecten van deze kinderen: wat had er eerder anders gekund zodat de kinderen en hun gezinnen eerder en adequaat geholpen zouden zijn?

Leren van het verleden op basis van data. Dat is iets wat veel te weinig gebeurt in de Nederlandse jeugdhulp. Daar liggen kansen.

Ketenbreed Leren is een voorbeeld van waar dat wel gedaan is en wat structureel navolging verdient als we werkelijk tot betere resultaten voor kinderen en hun gezinnen willen komen.

Ook in de sport zijn mooie voorbeelden te vinden hoe met behulp van data net zolang gefinetuned wordt totdat de snelste tijd kan worden neergezet.

Waar in de jeugdhulp zouden we data nog meer kunnen gebruiken om te leren?

 

Belangrijk: We zijn in de jeugdhulp erg gericht op gedrag, op symptomen. Het verzamelen van data over kinderen die dezelfde symptomen in gedrag laten zien is maar beperkt interessant omdat het een momentopname is. Het is een vorm van systeem-1 denken (Daniel Kahnemann). Denk voordat je data gaat verzamelen goed na over wat je in kaart wilt brengen en maak daarbij gebruik van de kennis van gedragswetenschappers.

 

Meer inspiratie vindt je bij #De kracht van kennis en onderzoek benutten

Ben je betrokken bij een traject in de jeugdhulp waar op basis van data geleerd wordt van het verleden? Laat het ons weten! We delen hier graag meer ervaringen.