#De kracht van kennis en onderzoek benutten

Kennis en onderzoek benutten is één van de factoren die bijdragen aan het bereiken van grote doelen.

We geven een voorbeeld:

Het overkoepelende 0-doel van de Beweging van 0 is ‘0 kinderen die niet prettig thuis opgroeien’. We hebben in Nederland 40.000 kinderen die niet thuis opgroeien. Deels gedwongen uit huis geplaatst, deels is dit vrijwillig gebeurd. Dat is altijd gebeurd omdat we op dát moment denken dat dat de beste optie is voor een kind om het best op te groeien.

Nu weten we de laatste jaren steeds beter dat we eigenlijk niet goed kennis benutten over het maken van Gedeelde Verklarende Analyses. Als we dat beter zouden doen, dan zouden we eerder in zorgtrajecten kinderen en gezinnen betere hulp kunnen bieden en dan komt een uithuisplaatsing mogelijk niet aan de orde. Van een aantal kinderen weten we dat inmiddels ook zeker dat dit zo zou zijn. Dus daar kan door het benutten van kennis winst geboekt worden. Gelukkig zijn we daar slagen aan het maken en wordt geschoold in de Verklarende Analyse.

 

Onderzoek

Een ander aspect is het benutten van onderzoek. Dit doen we te weinig. Stel dat we van 200 kinderen per jaar die uit huis geplaatst zijn grondig zouden onderzoeken hoe hun leven eruit gezien heeft: hoe het leven van het gezin is, hoe de sociale omstandigheden zijn, hoe de behandeling eruit gezien heeft, etc. Dan zouden we factoren en patronen kunnen vinden waarop we in de toekomst kunnen gaan sturen zodat we deze en andere kinderen en gezinnen betere zorg kunnen bieden. Dat zou in de toekomst bijdragen aan minder kinderen die we uit huis plaatsen.

Dus van de kinderen die we vandaag om goede redenen uit huis plaatsen, kunnen we leren hoe we in de toekomst kinderen minder vaak uit huis hoeven te plaatsen en daarmee een betere toekomst kunnen geven.

 

Het samen maken van een nulplaat is een mooie aanleiding om te ontdekken welke kennis het behalen van het 0-doel dichterbij zou brengen. De 0-plaat geeft ook inzicht in wat we nog niet weten en wellicht onderzoek naar willen doen, liefst in samenwerking met bijvoorbeeld academische werkplaatsen, hogescholen, universiteiten en andere kennisinstellingen.